|
||||||||
“ One of my Blues Breakers… “ (Dan Aykroyd) Als je de biografie van de Amerikaanse singer-songwriter Paula Harris uit Clemson, SC leest, dan is het naast de vergelijking in de opener met Etta James, de omschrijving van haar stem (“een massa stomende krachtige vocalen, vermengd met een brutale en flirterige persoonlijkheid”) die opvallen. In haar optredens demonstreert Paula Harris met een breed scala aan muziek, die het volledige spectrum van Blues laat zien, van de elegante Jazzy-kant tot de funky soulvolle kant. Opvallende 12-bar blues en swing zijn slechts het topje van deze muzikale ijsberg. Paula en haar band The Beasts of Blues en de Big Ass Brass werden snel heel populair. Paula Harris en haar band wonnen de “Battle of the Bands” van de Golden Gate Blues Society en het Monterey Blues Festival, haalden de top 3 tijdens de International Blues Challenge in Memphis en werden genomineerd voor een Blues Music Award 2013 als “Beste New Artist”. Harris debuteerde in 2012 met ‘Turning on the Naughty’ en bracht recent ‘Speakeasy’ uit. Het is een album met twaalf reguliere en vier bonus tracks. Op vier covers na zijn tien songs nieuwe originele Paula Harris/Nate Ginsberg nummers. Van Billie Holliday is er de cover “Good Morning Hartache”, van Donnie Hathaway “More Than You’ll Ever Know”, van Louie Jordan het laatste bonus nummer “Is You Or Is You Ain’t My Baby” en van Thelonious Monk “‘Round Midnight”, waarvoor Paula nieuwe teksten schreef. Naast Nate Ginsberg (Herbie Hancock, Sly & the Family Stone) op piano, bestond de ritmesectie uit bassist Rich Girard (Mose Allison, Lou Rawls) & drummer Derrick “D’Mar” Martin (Little Richard). Op trompet is Bil Ortiz (Santana) in enkele nummers te horen, Big Llou Johnson (de “voice” van “Bluesville” van Sirius XM Satellite Radio, Midtown Manhattan, NYC) met een poëtische rap in “Something Wicked” en “Kid” Andersen (waar de opnames plaatsvonden in zijn Greaseland Studio’s in San Jose, CA) op bongo’s in het uptempo swingende “Soul-Sucking Man” en op waterpijp in de beklijvende soul blues “Haunted”. Het opmerkelijke hier is de afwezigheid van een gitaar. Als de jazzy opener “Nothing Good happens After Midnight” je rustigt opgewarmd heeft en het pittige “I Wanna Hate Myself Tomorrow (For Raising Hell Tonight)” je al even in de stemming brengt is het tijd voor “nog” meer van Paula Harris, die (inderdaad) met verve haar zangkwaliteiten op haar nieuwe album demonstreert. Dat ze zwoel en intrigerend kan zijn laat ze horen op “This Love is Gonna Do Me In”, of speels en dartel op “Trouble Maker”. Nog een nummer voor de jazz liefhebbers is “You Don’t Look a Day Over Fabulous” met een opvallende Rich Girard op staande bas en Ginsberg die blijft schitteren op piano. Van de bonus tracks is het swingende “(Who Put Those) Scratches On Your Back” de laatste original. Na haar nominatie als “Best Female Vocalist” (Northern Entertainers & Music Awards 2018) slaagde Paula Harris er om met haar nieuwe studio album ‘Speakeasy’ ons terug te brengen naar de tijd dat jazz en blues de muziek van de dag waren. Het is een album dat de passie en overtuiging van de blues verenigt met het de verfijning en complexiteit van de jazz. “ Something totally different but for blues and jazz lovers the top!... “ (ESC for Rootstime.be) Eric Schuurmans
Album track list: Album line-up: Discography Paula Harris:
|
||||||||
|
||||||||